top of page

Pisać każdy może - tygodniowe wyzwania pisarskie


Samodzielne tworzenie tekstów jest trudnym zadaniem dla dorosłych a cóż dopiero dla dzieci. W szkole już od najmłodszych klas przygotowuje się dzieci do rozwijania umiejętności pisarskich. Takie zadania wymagają od dziecka bogatego słownictwa, wyobraźni, logicznego myślenia, umiejętności łączenia ze sobą faktów oraz orientowania się w otaczającej nas rzeczywistości. Ponadto podczas pisania dziecko musi pamiętać o regułach ortograficznych i zasadach obowiązujących przy tworzeniu rożnych form wypowiedzi jak: list, zaproszenie, opis itp.


Tego typu zadanie nie muszą być nudne, choć do łatwych nie należą. Moje klasowe dzieci lubą wyzwania i różnego typu zawody (super matematyk, mistrz ortografii, najszybszy biegacz itp.), więc stworzyłam wyzwanie - tygodniowe pisanie. Każdy z uczniów dostał zeszyt z instrukcją skierowaną do ... rodziców. Zaznajomiłam ich z zasadami tego projektu. zaznaczyłam, że ważna jest tutaj samodzielność a wyręczanie nie jest rozwiązaniem (przecież całe życie nie będzie się dziecka ze wszystkiego wyręczać). W poszukiwaniu złotego środka zaproponowałam, aby przed przystąpieniem do pracy rodzic wspólnie z dzieckiem przeczytał treść zadania i w tym momencie dać dziecku pole do popisu - niech opowie o czym chce napisać, jak chce to zrobić, na czym się skupić. Zawsze w razie wątpliwości może poprosić o pomoc waśnie rodzica, który pełni tutaj bardzo ważną rolę - słuchacza - bo każdy chce być wysłuchany a jego pomysły docenione.


Udało nam się zrealizować dwa takie zadania (pomysł wprowadziłam pod koniec roku szkolnego). Pierwsze psarskie wyzwanie dotyczyło dokończenia historii Marka i Zosi. Fantazja dzieci nie zawiodła. Ile dzieci tyle pomysłów na przygodę bohaterów, którzy znaleźli małego kotka. Drugie zadanie dotyczyło opisu zabawki. Magiczny woreczek wprowadzi jeszcze większe zaciekawienie w klasie. Ukryte w nich były zabawki z Kinder Niespodzianki, kolorowe i zabawne postacie zaskoczyły nie jednego z uczniów.


Od września z pewnością wyzwanie - tygodniowe pisanie będzie kontynuowane. Mimo, że jest to praca domowa traktowana była przez dzieci z dużym entuzjazmem. Chętnie prezentowali swoje prace innym kolegom i koleżankom, czuli, że wykonali kolejne wyzwanie i wiedzieli, iż zostaną za to docenieni. Zauważyłam też jeszcze jedno...dzieci w dużej mierze pisali samodzielnie, bo rodzice musieli przestrzegać kodeksu :-)

Moje kategorie
Ostatnie posty
Wyszukaj wg tagów
bottom of page